Per tal d’aproximar als nins de primària al terme de la
fractura digital ( amb el sentit del coneixement de les TIC) i de com afecta a
la societat actual, hem pensat que és important que coneguin les possibilitats
que les TIC ens ofereixen, i aprenguin a utilitzar-les amb l’objectiu de treure
el màxim rendiment d’aquestes noves eines tecnològiques.
OBJECTIUS:
● Indagar en l’ús que fan de la tecnologia i la xarxa,
diferents generacions.
● Reflexionar sobre les diferències i semblances entre
aquestes generacions i el per què.
● Fomentar l’ús de les TIC i conèixer com es pot accedir
a aquestes, si no es disposa d’un ordinador, telèfon, impresora.., a casa.
● Concienciar del seu paper dins el concepte de la
fractura digital, que se n’adonin, que si ells ( la seva generació),
s’interessen per aprendre a utilitzar les eines que els faciliten les TIC,
aquesta fractura digital pot disminuir.
DESTINATARIS:
Aquesta activitat podria aplicar-se als grups de darrer cicle
de primària (5è i 6è), ja que els alumnes han d’estar capacitats per a saber
“investigar” sobre el tema de l’accés del que disposam a les noves tecnologies
i el que això suposa per a la societat.
També es podria aplicar a grups de segon cicle de primària, si
adaptam un poc l’activitat ( només demanar a familiars, o fer una reflexió amb
algun adult o germà gran..).
DESENVOLUPAMENT:
Primerament, explicarem en què consisteix la primera part de
l’activitat als alumnes. Hauran de demanar a tres persones que pertanyen a
generacions diferents (una persona major, una de mitjana edat i una jove):
●
Si tenen ordinador, mòbil, tablet o algun altre
dispositiu tecnològic.
●
Si amb aquests dispositius tenen accès a la xarxa.
●
Per a què l’utilitzen?
●
Si han rebut formació referent a les noves tecnologies.
A continuació, hauran d’explicar a classe la informació que han
registrat. Una vegada que tots han explicat les seves impressions, el mestre
farà preguntes orientatives per propiciar un debat. Podríem començar amb la
pregunta: quina generació presenta més problemes en l’accés a les tecnologies i
el seu ús? Amb aquesta pregunta reflexionaran en les majors dificultats del més
majors en relació a les tecnologies (la majoria de les persones majors hauran
contestat que no tenen aquestes tecnologies, o que si la tenen, no saben utilitzar-les).
Més tard, podríem conduir el debat amb la qüestió: els de
mitjana edat utilitzen tots els recursos de la xarxa?, han rebut formació?, les
utilitzen en el seu lloc de treball?.... Aquí pensaran en la relació entre la
formació en aquestes tecnologies i l’ús que es fa d’elles (Una part de les
persones entrevistades encara que poseeixen tecnologies, no les saben utilitzar
correctament, no les exploten al màxim perquè no han rebut la formació
adequada. Per altra banda, hi ha persones que pel seu treball han estat
obligades a formar-se, i el seu coneixement i ús de les tecnologies, és més
ample que les anteriors).
Seguidament, farem qüestions sobre la generació més jove com
per exemple, si tenen dispositius electrònics, accès a la xarxa, formació
(escola, institut o activitats extraescolars), quin ús fan d’elles (oci,
recerca d’informació per treballs acadèmics...). Així, veuran algunes qüestions
com que són la generació que posseeix més formació sobre les tecnologies i els
recursos dels que disposen aquells que no tenen dispositius tecnològics amb
Internet: anar a locutoris, casa d’amics amb ordinadors...
Per últim, els alumnes hauran de fer una petita redacció
individual amb les principals reflexions que han tret d’aquesta activitat i la
seva opinió personal.
AVALUACIÓ:
Per avaluar aquesta activitat tendrem en compte diferents
factors:
1 Per una banda tendrem en compte l’expressió oral i el
coneixement davant el tema a debatre a classe. També tendrem en compte, la
participació al debat i els arguments donats en cada situació.
2 Avaluarem la informació obtinguda de les preguntes que
havien de fer a diferents persones: si entenen el que els han explicat, tenen
algun exemple, saben explicar als seus companys el que els han contestat...
3 Finalment, avaluarem la part escrita, la redacció on
els alumnes, demostraran una altre vegada, el que han aprés referent al tema
del debat, i on reflectiran la seva opinió personal. D’aquesta part tendrem en
compte tant els continguts, com la forma d’expressar-se, les faltes
d’ortografia, la puntuació...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada